Miksi juuri 70-luvun Saab? (21.7.2010)

No nyt tästä on hyvä kirjoitella, kun kävi niin kuin tuli haaveiltuakin: että seitkytluvun ysiysi tuli alle. Se kun se kaikkein mielekkäin Saab-vuosikymmen minulle on aina ollut. Tai no, kyllä se kasikakkonen tuplis kiehtoo, mutta sattuneesta syystä tää minun "harrastus" on kaikkein omimillaan ollut juuri 70-luvun Saabien kanssa. Ja siihen tilanteeseen on taas palattu.

Mielestäni Saabin kulta-aika, ainakin Suomessa, oli juuri 70-luvulla. Mallit olivat myyntitilastojen kärkisijoilla ja monellakin tapaa edistyksellisiä. Saabismeista saattoi olla ylpeä. Ja kun minun suurin mielenkiintoni on kohdistunut juuri ysiysi-malliin, niin sitäkin suuremmalla syyllä, 70-lukuisuus lämmittää. 80-luvullahan ysiysi oli "enää" halpamalli ysisatasen rinnalla ilman erilaisia mallimerkintöjä.

Vanhemmillani oli uusi Saab 99 vuosimallia '77, mutta tuosta sinisestä neliovisesta GL Superista minulla on harmittavan vähän muistikuvia. Sen sijaan hopea vuosimallin '82 ysiysi on jo paremmin mielessä. Silti ysiysi oli, ja on edelleen, 70-lukuisena huomattavan kiehtova automalli. Ja silloin kun se on kunnossa, on se ihan käypä ajopeli vielä tänäkin päivänä.

Tämä minun nykyinen auto on lähes yhtä vanha kuin mitä minä itse olen. Sopii kysyä, kumpi meistä on paremmassa kunnossa? Minusta se on hienoa, että tällaista leikkimielistä vertailua voi tehdä. Vaikka olin jo hetken melko epätoivoinen etsiessäni itseni näköistä autoa, niin lopulta sellainen kuitenkin löytyi. Saabismi elää siis vahvana jälleen :-)

Uusimmat jutut

Jaa |