Tata Nanot tulevat (10.12.2010)

Muistatteko miten IT-kupla puhkesi kymmenen vuotta sitten? Alalla oli liian paljon odotuksia ja turhaa tuotantoa. Yritykset olivat yhtä sokeita kuin asiakkaatkin, kunnes kyseenalaistettiin, että onko tästä pakko maksaa näin paljon, ja tarvitsenko todella tuota.

Olen miettinyt viime päivinä tätä autoteollisuuden kuplaa. Uskotteko todella, että se puhkesi kaksi vuotta sitten ja asiat saatiin korjattua? Ehei, asiakkaiden eli autojen ostajien silmät eivät avautuneet. Ainoa hyvä asia oli, että Suomessakin tuli päästöperusteinen vero, mutta sekin päätös piti jyrätä ylhäältä käsin. Eivät ostajat sitä sisäistäneet.

No, mikä sitten on vialla? Se, että autot ympätään täyteen ominaisuuksia ja asiakkaille uskotellaan, ettei ilman niitä tule toimeen. Ja asiakkaat uskovat. On niissä toisaalta perusteensa, siis turva- ja mukavuusvarusteissa, jos haluat turvata itsesi ja perheesi kerran vuodessa tapahtuvalla hiihtolomareissulla. Mutta miksi sinun pitäisi maksaa siitä koko vuosi? Se käy ympäristön päälle. On totta, että kivahan sen on, jos on ohjaustehostinta, lukkiutumattomia jarruja, luistonestoa, ajovaukautusta, ilmastointia, vakionopeudensäädintä, peruutustutkaa, kuutta turvatyynyä, sähkösäätöisiä peilejä ja viilennettyä hanskikaslokeroa, mutta hei, autot kyllä menevät katsastuksesta läpi ilman niitäkin.

Tata Nano on intilainen henkilöauto, joka maksaa uutena jotain parin tonnin luokkaa. Siis, se on henkilöauto. Ja vaikka ei olisikaan, niin liikkuuhan tuolla liikenteessä mopoautojakin. Minä en ole edes varma, tarviiko niitä edes katsastaa. Ja silti niillä saa ajaa tuolla.

Okei, mutta nyt minulta meinaa unohtua pointti, siis tämän jutun punainen lanka. Palataan siihen. Olen vahvasti sitä mieltä, että tuollaiselle autoluokalle on tilaa. Riisutaan vaikka nuo aiemmin luettelemani varusteet pois, kevennetään autoa muutenkin, mutta jätetään sentään takapenkki. Ja mitä saatiin, taloudellisesti kulkeva auto edullisesti. Ja koska se kulkee taloudellisesti, on sen päästöt alhaiset ja myös Suomessa verotus keveä. Eli sen saa vieläkin edullisemmin.

Huomasin juuri Tekniikan Maailmasta jutun, että Mitsubishiltä tulossa halpa pikkuauto ja siinä jutussa mainittiin myös Honda Brio, pikkuauto sekin. Siis, tuolla jossain tämä on jo tajuttu. Mutta sitä tehdään sielläkin "kehittyvien maiden" tarpeisiin, ei meidän.

Mutta huomasiko kukaan, kuinka Toyota Aygomainen tuo Hondakin on? Suomessahan ongelma on, että muun muassa minun Toyota kauppiaanikin katsoo minua kieroon, kun kehun Aygoa. Eivät täällä edes autokauppiaat osaa myydä sitä. Kai siinä on kaikkein pienimmät katteet. No, joka tapauksessa, reilu puolitoista vuotta aygoilua takana eikä markkinoille ole tullut vieläkään todellista haastajaa sille.

Ja nyt kun kuitenkin mietitte sitä ensi kevättalven laskettelureissua, että miten ne kaikki sukset ja monot ja kassit ja kaverit siihen mukaan mahtuu, niin minäpä kerron teille. Ei niiden tarvitsekaan. Ei sitä autoa osteta kerran vuodessa tapahtuvaa laskettelureissua varten, vaan jokapäiväistä asiointia varten. Että päästään aamulla töihin ja voidaan viedä illalla lapset jumppaan, samalla kun käydään emeännän kanssa maitokaupassa. Hiihtolomareissuja varten on ihan toiset autot, ei niitä tarvitse omaksi ostaa. Sellaisen hinnalla saa ainakain kolme Toyota Aygoa ja reilu kymmenkunta Tata Nanoa (jos niitä siis täältä saisi).

Uusimmat jutut

Jaa |