Pure jenkki (10.2.2013)

Luulin, että olin nähnyt jo kaiken sellaisista autoista, joihin minulla on varaa. Autot olivat muuttuneet käyttöesineiksi ilman tunteilua. Siksi en jaksanut niitä rassata tulevia katsastuksia varten, vaan laitoin kiertoon. Tämä kierrätys toi tällä kertaa yllätyksen. Rahalla en olisi jenkkiautoa ostanut, sen verran ennakkokäsityksiä niistä oli kertynyt, mutta vaihdossa kun sellaista sopivasti tarjottiin, niin tartuin tarjoukseen. Ihan vain kokeilun ilosta.

Järkytyin kun näin, tai oikeammin kuulin, auton ensi kertaa. Se käy kuin isompikin jenkki, josta melkein kuulee, miten polttoainesäiliöstä ryystetään bensaa koneeseen. Ajattelin, että ajetaan nyt kuitenkin kotiin ja laitetaan sitten vaikka heti myyntiin.

Mutta tankissa oli vielä kotona bensaa, vaikka olin sitä tankannut vain 10 litran kulutuksen mukaan. Ja kun pikkuhiljaa tajusin, miksi en ollut tykännyt aiemmista automaattivaihteisista autoista. Se nähtävästi johtui siitä, että ne olivat varustettu liian pienellä koneella. Tai sitten tämä Chryslerin laatikko vain toimii nätimmin, mutta jotenkin tämä laitos on sellainen, että tästä tykkää. Aiemmin olen pitänyt automaatteja kankeina bensarosvoina.

Muutamia faktoja autosta. 80 km/h nopeudessa kierroksia on 1700, satasen nopeudessa 2100 tai jotain sinne päin, eikä tämä heti ensimmäiseen mäkeen pienempää etsi. Se lienee selitys sille, että tämä kulkee ihan normiauton kulutuksella. Alakierroksilla tuollaista arkiajon vääntöä on ihan eri tavalla, kuin mihin sitä on tottunut. Ei tämä ensimmäisen viikon kokemusten perusteella kaupungissakaan mahdottomia syö, tosin Aygo varmasti kulkee edelleen puolella siitä määrästä bensaa, mitä nämä muut minulla olleet.



Anyway, en kehu enempää, kun ei nämä Chryslerit ole nettikirjoitusten perusteella mitenkään luotettavuuden ja turvallisuuden perikuvia, joten jostain se takaisku vielä tulee. Saabia tuskin ihan heti minulle tulee. Niin kauan kuin meillä urheillaan, niin 7-paikkaisella on puolensa kisa- ja harjoitusmatkoja suunniteltaessa. Autoharrastus on muuttunut minulla enempikin kokemusten keräämiseksi erilaisista autoista ja kun ei osta liian kallista, on mahdollisuus vaihtaa tiheämmin ;)


 

Uusimmat jutut


Jaa |