Fiat Uno (22.2.2016)

Fiat Uno tuntuu olevan katoavaa kansanperinnettä. Ainakin, kun miettii, miten vähän siitä lopulta netistä löytyy juttua, ja miten vähän näitä on enää myynnissä, tai liikenteessä. No, minulle kun nyt sattui tulemaan ajoon historiani toinen Uno, niin ajattelin kertoa siitä hieman.

Unoahan tehtiin vuodesta 1983 vuoteen 1995, jolloin Punto korvasi sen. Uno valittiin julkaisunsa jälkeen vuoden autoksi Euroopassa 1984. Vuonna 1990 Uno koki faceliftin, jolloin etenkin sen keulaa ja kojelautaa uusittiin. Myös moottoreita uusittiin noihin aikoihin. Minulla on ollut vain näitä faceliftattuja malleja.

Vuonna 2000, Helsingissä asuessani, ostin tällaisen Unon, vuosimallia 1993, ja melko uuden karhealtahan tuo silloin vajaan kymmenen vuoden ikäisenä näytti. Pidin sitä peräti kolmen vuoden ajan.

Nyt sitten kruisailen tällaisella vuoden 1991-mallisella menopelillä. Kun tuo edellinen oli 1.1-litraisella koneella, niin tässä on peräti 1.4-litrainen mylly ja huikeat 70 hevosvoimaa.

Huteraltahan tämä tuntuu Saabien ja uuden pikkuauton (Peugeot 208) rinnalla, mutta varsin helppo ja kevyt ajettava, ja alle 80 km/h nopeuksissa vielä suhteellisen tasapainoinen. Näihin täytyy toki suhtautua jo nostalgisella mielellä, eli jos nykyaikaista käyttöautoa etsii, niin varmasti parempiakin löytyy 90-luvun tuotannosta.

Minusta siis tuli nyt Uno-kuski ja ei välttämättä ihan vahingossa kuitenkaan. Saabin pettäessä alta, aloin etsiä halpaa autoa näihin kaupunkisiirtymiin. Kotoa keskustaan on 5 kilometriä, ja tätä väliä sahaan töihin ja harrastuksiin. Kun Saabeja tai Horizoneja ei enää halvalla saa, niin nettipalveluiden haku-kenttään kirjoitin useimmiten juuri Uno. Ja kun tämä tuli Kajaanissa myyntiin, niin en aikaillut yhtään.

Pidätte varmasti minua melko seonneena, mutta eikös vain esimerkiksi Fiat 600 tai 127, tai vaikka Saab 96, ole jo melko kivoja ja arvostettuja harrasteita? Niin, miksei kohta Unokin. Kun jo tuossa ylempänä viittasin Talbot Horizoniin, niin sellainen tuli viime viikolla Kajaanissa myyntiin hintaan 2700 euroa. No, sellaiseen ei siis minulla ole enää mitään mahdollisuutta, ja tuskin kovin paljoa Unoa parempi päivittäiseen kruisailuun kuitenkaan ;)

Eräällä yrittäjyyskurssilla aikoinaan kouluttaja kysyi, että millaisella autolla se tämä toimitusjohtaja ajaa, niin vastasin, että Unolla. Hän heitti yleisölle kysyvästi, että miettikää, millaisen kuvan te autollanne annatte yrityksestänne? Uno ei tainnut olla menestyksen symboli silloin, ja tuskin vieläkään...

Uusimmat jutut

Jaa |