Fiat Uno 70 S vm. 85

Syyskuussa 2019 hain itselleni kaipaamani 80-luuvn harrasteen, jollaiseksi löytyi, jälleen kerran, Fiat Uno.



Tämä Uno on jäänyt liikennekäytöstä pois kymmenen vuotta sitten, mutta taittoi silti 170 km kotimatkan mallikkaasti.





Pölykapselit löytyivät autoon omista jäämistöistäni. Kotiinpaluun jälkeen suoritettu tarkistus oli varsin lohdullinen. Auto osoittautui siistiksi ja varsin virheettömäksi. Kilometrejä on mittariin kertynyt 192 tkm ja minusta tuli myyjän kertoman mukaan vasta auton kolmas omistaja. Eikä toinenkaan omistajista tätä tieliikennekäyttöön koskaan ottanut.







Vaikka nämä ovat Saab-sivut, niin muistetaan, että Saab-sairauteni alkoi, kun ajoin nimenomaan Fiat Unolla. Silloin se oli niinkin uusi kuin vuosimallia 93, eikä ikääkään kuin 10 vuotta. Elettiinhän vuotta 2003 (laitoin juuri ostoilmoituksen eräästä osasta Fiat-foorumille ja huomasin, että minulla oli sinne tunnukset, jotka oli rekisteröity vuonna 2003), joten ei tämä uunoilu niin uusi juttu ole. Tämä on jo kolmas Unoni, sillä kolme vuotta sitten omistin puolen vuoden ajan vuosimallin 91 Unon. Nyt sitten vihdoin pääsin riittävän vanhan Unon rattiin, onhan autollani ikää jo huimat 34 vuotta.



Uno sai leiman ja alkuperäiset kilvet 15.10.2019 jarrurempan jälkeen. Lopulta syylliseksi löytyi litistynyt jarruputki, mutta taakse tuli vaihdettua myös jarrukengät ja toisen puolen sylinteri. Liikennekäytöstä poistettuna tämä ehti olla muutaman päivän yli 10 vuotta.







Uno pääsi talvilevolle 3.11. juuri pakkasten alta pois. Ei siis kiusata vanhusta tämän enempää, vaan jatketaan ajoja, kun aletaan olla seuraavan kerran selkeästi plussa-asteilla...




Puolen vuoden talviunien jälkeen Uno tuli haettua talvisäilöstä 6. päivä toukokuuta...







Käynnistää piti apuvirralla ja pienellä tilkalla bensaa kaasariin. Akku oli aivan loppu eikä 10 km siirtymätaival kotipihaan jaksanut sitä ladata niin paljoa, että olisi jaksanut starttia herätellä, mutta itse ajossa ei ongelmia ollut. Ja aah, auto on karu ja koppura noiden uudempien jälkeen, mutta minä niin tykkään tästä 80-luvun nostalgiasta, minkä nämä tuottaa :)

Uno sai uuden akun ja säädöt käsituntumalta sekä kaasariin että kytkimeen, ja autosta poistui paljon kulmikkuutta. Siitä tuli varsin hyväkäytöksinen pikkuauto. Uno toimittaa nyt kaupungissa arkiajojen virkaa.















Syskyn saapuessa kilometrejä on kertynyt kesän aikana vain noin tuhat, vaikka elokuusta lähtien olen tällä pääsääntöisesti töihin kurvaillut. Vaihdoin jarrupääsylinterin, kun entinen purki ajoittain painetta. Laturin hihna katkesi kesken ajon ja sekin on nyt vaihdettu uuteen. Katsastusta odottaen, ei mitään vikoja päällä.







Talvehtimaan Uno lähti 25.10.2020 rujosti ilman koristekapseleita. Katsastus hyväksyttiin pari päivää aiemmin, se vaati yhden ruostepaikan sekä takajarrujen puhdistamisen.



Uno tuli takaisiin kaupunkiin 11.4.2021 saaden oman tallipaikan. Vanteita ei ole löytynyt, joten kokeillaan uusia kapseleita :)









Unon tarina jatkuu Instassa: instagram.com/fiatuno70s


 

Uusimmat jutut


Jaa |