Fiat Uno 70 S vm. 85

Syyskuussa 2019 hain itselleni kaipaamani 80-luuvn harrasteen, jollaiseksi löytyi, jälleen kerran, Fiat Uno. Tämä Uno on jäänyt liikennekäytöstä pois kymmenen vuotta sitten, mutta taittoi silti 170 km kotimatkan mallikkaasti.





Pölykapselit löytyivät autoon omista jäämistöistäni. Kotiinpaluun jälkeen suoritettu tarkistus oli varsin lohdullinen. Auto osoittautui siistiksi ja varsin virheettömäksi. Kilometrejä on mittariin kertynyt 192 tkm ja minusta tuli myyjän kertoman mukaan vasta auton kolmas omistaja. Eikä toinenkaan omistajista tätä tieliikennekäyttöön koskaan ottanut.







Vaikka nämä ovat Saab-sivut, niin muistetaan, että Saab-sairauteni alkoi, kun ajoin nimenomaan Fiat Unolla. Silloin se oli niinkin uusi kuin vuosimallia 93, eikä ikääkään kuin 10 vuotta. Elettiinhän vuotta 2003 (laitoin juuri ostoilmoituksen eräästä osasta Fiat-foorumille ja huomasin, että minulla oli sinne tunnukset, jotka oli rekisteröity vuonna 2003), joten ei tämä uunoilu niin uusi juttu ole. Tämä on jo kolmas Unoni, sillä kolme vuotta sitten omistin puolen vuoden ajan vuosimallin 91 Unon. Nyt sitten vihdoin pääsin riittävän vanhan Unon rattiin, onhan autollani ikää jo huimat 34 vuotta.



Uno sai leiman ja alkuperäiset kilvet 15.10.2019 jarrurempan jälkeen. Lopulta syylliseksi löytyi litistynyt jarruputki, mutta taakse tuli vaihdettua myös jarrukengät ja toisen puolen sylinteri. Liikennekäytöstä poistettuna tämä ehti olla muutaman päivän yli 10 vuotta.







Uno pääsi talvilevolle 3.11. juuri pakkasten alta pois. Ei siis kiusata vanhusta tämän enempää, vaan jatketaan ajoja, kun aletaan olla seuraavan kerran selkeästi plussa-asteilla...



 

Uusimmat jutut


Jaa |