Saab 9-3 SS vm. 09

Minulle tuli helmikuussa 2020 Saab 9-3 SportSedan 1.8t BioPower Linear vm. 2009. Mittarissa 157 tkm. Vaihteita tästä autosta löytyy kuusi kappaletta ja on siis manuaali.







Kotimatka on justiinsa takana ja 230 km tuli kehnossa talvisäässä varsin leppoisasti, Kävin nimittäin hakemassa auton Joensuussa. Tämä on autoliikkeen ruotsintuonti viime kesältä. Alle tuli laitettua uunituoreet nastat, myyntirenkaina olleiden vanhojen kitkojen tilalle.









Paluu Saabin rattiin on kytenyt jo jonkin aikaa. Pösö oli kyllä toisaalta arvoiltaan kohdillaan, taloudellinen ja tuntui riittävän kokoiselta ja järkevästi mitoitetulta autolta. Mutta kun... onhan Saabissa kuitenkin sitä jotain. Kilometrejä tulee tien päällä reilusti, kuudessa vuodessa 160 tkm eli liki 30 tkm vuoteen. Taloudellisuus oli siten kyllä plussaa, mutta etenkin talvikeleillä sitä alkoi kaipaamaan ajovakauden tuomaa levollisuutta. Vaihtaminen vanhempaan, ja kalliimpaan, tuntui silti hölmöltä. Viime kesänä aloin kuitenkin kiinnostumaan BioPower-malleista. Sen verran maailman pelastajaa minussakin asuu, että fossiiliset polttoaineet tuntuu jotenkin väärältä, mutta sähköauto ei ole vastaus näille pitkille reissuille, joilla on usein aikataulupaineitakin. Ja ladattavaan hybridiinkin pitää sitten kuitenkin tankata perusbensaa, vaikka kapunkipyöritykset sähköllä sujuisivatkin. Ymmärrän kyllä, ettei RE85/EKO85 -bensiinillä kovin valoisat tulevaisuuden näkymät ole, mutta ainakin vielä sitä on tarjolla ja vielä fossiilista vaihtoehtoa edullisempaan ajoon. Tunsin siis tekeväni oikein vaihtaessani Saabin BioPoweriin :)

("Etanolin elinkaaripäästöt ovat parhaimmillaan lähes 80 prosenttia pienemmät kuin bensiinin. Lähipäästöt tosin ovat samaa luokkaa, mutta ne ovat osa luonnon omaa hiilikiertoa, eli bioetanoli on hiilineutraalia. Kaikki Suomessa tällä hetkellä myytävä autoihin tarkoitettu bioetanoli on valmistettu biojätteestä, eli se ei vaadi esimerkiksi metsien lisähakkuita tai viljelypinta-alan lisäämistä. Sitä kuluu ajossa noin 30 prosenttia enemmän kuin bensiiniä, mutta hinta on vain 2/3 bensiinin hinnassa, joten ei se ainakaan kalliimmaksi tule." www.savonsanomat.fi)



Tarinaa ja kuvia tulee varmasti myöhemmin lisää, mutta sanottakoon vielä pari sanaa ison auton kulutuksesta. Ensmmäinen etappi Joensuusta Valtimolle tuli 95-oktaanisella kulutuksella 6.1 l/100km. Valtimolla sain sitten tankattua EKO85-bensaa tankin täydeltä ja loppumatkan kulutus oli 7.5 l/100km (23% isompi kulutus siis). Pösöllä töröttelin tuon matkan 5.4 l/100km kulutuksella. No, tiedäpä mitä se sitten on, kun on koko tankki täynnä biobensaa, mutta ainakin tuolla Valtimon 1.042 litrahinnalla Saabi näyttäisi taittavan maantietä jopa edullisemmin kuin mihin 99 CO2-päästöinen Pösö pystyi.



Toukokuun lopulla mittariin oli kertynyt noin 5 tkm lisää, lukeman ollessa nyt 162 tkm.



Kesällä hankimme Saabiin välineet pyörien kuljetukseen.



 

Uusimmat jutut


Jaa |