Varaosiksi tai museoon (19.10.2009)

Perskuttarallaa, tässähän on tullut oltua jo reilu viisi viikkoa ilman Saabia. Välillä on helpompiakin päiviä, mutta Nettiautoa ja Keltaista pörssiä tulee ahkeraan seurattua. Ja kyllähän Saabit siellä kauppaa tekee, etenkin vanhat, jos vain ovat hyvin hinnoiteltuja. Niinpä, tuskin kukaan ostaa 70-luvun kajakkia tai tuplista kahdella tonnilla. Näyttäisi olevan monesti tonnikin liikaa. Tosin kahden sadan euron budjetilla ei vielä Saabia saa, kuin ehkä hyvällä tuurilla. Mieluummin kutsuvat rautakouran hakemaan, kuin harrastajalle "antavat" liian halvalla. No, kyllä Suomessa Saabeja riittää.

Mutta ihmetyttää joissain myynti-ilmoituksissa lauserakenteet. Vai mitä olette mieltä, millaisen luulette Saabin olevan, jos sitä mainostetaan lauseella "varaosiksi tai museoon"? Ei taida auto kovin kestävässä kunnossa olla. Ihmettelen myös, miksi ihmeessä auto pitäisi saada museoon, tai siis museoitua? Eikö ne ole ajamista varten? Todella koomista, jos sama auto maksaa ensin 500 euroa, mutta sitten kun se käydään museorekisterömässä, sitä tarjotaan hintaan 2500 euroa. Eihän sillä saa enää ajaa tuon jälkeen, kuin ehkä kesäisin, aurinkoisena päivänä ja hymyssä suin. En minä ainakaan sellaista autoa halua.

Toinen hassu juttu on, että harrastajat laittavat Saabinsa talveksi talliin. Etenkin nämä 70-luvun Saabit, joita mainostettiin "talviautoiksi". Yksikin ysikutosen myyjä ihmetteli, kun sanoin, että talvea vastaan olisin autoa laittamassa, niin totesi, että kyllä minä tästä kesäauton ennemmin tekisin. Kyseessä on kuitenkin Vuoden talviauto 1980. Oisko se parempi ottaa joku kolmen sadan euron Corolla talviautoksi? Saabihan on lämmin auto niin talvella kuin kesälläkin. Minun mielestäni kesäautosta (jos siis autoaan haluaa kesäautoksi kutsua) pitää löytyä ehdottomasti ilmastointi, joka harvemmasta 70-luvun autosta löytyy.

Onko siinä nyt sitten jotain väärää, jos minä hankin talviautoksi vanhan Saabin? Saisin sen Aygon kattotelineiden hinnalla ja ennen laskettelukautta tuo valinta on tehtävä. Siis, että miten ja millä meillä kuskataan nuorukaiset rinteeseen. Hmm... huomasitko, että mietin tänään jälleen sitä, josko se Saabi sittenkin pitäisi hankkia jo nyt :-)

Uusimmat jutut

Jaa |