Pohjolan vakuutuskokeilu (21.10.2009)

Hmm... herätti pohtimaan myös täällä omassa blogissani kommenttini tuonne Saab-foorumille. Olinhan ensin lähes vakuuttunut uudistuksen oikeudenmukaisuudesta harrasteautoilijoita kohtaan. Siis, että vakuutusperusteena olisi ajettu matka ja se, ajetaanko ruuhka-aikaan vai sen ulkopuolella. Muistellaanpa vaikka sitä kesää 2004, jolloin pihassa oli neljä vanhaa ysiysiä, joilla ajelin fiilisten mukaan milloin milläkin, enempi tai vähempi vuorotellen. Kunnes ensimmäinen neljän auton vakuutukset sisältänyt vakuutusmaksulappu tipahti luukusta. Parissa viikossa tiputin autojen määrän kahteen.

Mutta nythän voisin pitää surutta useampaakin vanhaa Saabia, joilla ajan kullakin ehkä tuhat kilometriä vuodessa ja suurimmaksi osaksi ruuhka-ajan ulkopuolella. Mainiota!

Sitten kun ajatusta vähän pidempään pohti, niin menettäisinkö uudistuksessa bonukseni? Entäs sitten tämän Aygon vakuutukset? Siis, että onko litranen Toyota samalla viivalla jonkun V8-maasturin kanssa? Tai jopa heikommilla asemilla, kun sillä Aygolla ajetaan pääasiassa vain ruuhka-aikaan ja vain kaupungilla. Kuolettaako tämä uudistus autoverouudistuksen edun, jolla kositaan ostamaan pieni ja vähäpäästöinen auto? Toisaalta taas, kuinkahan kallis siitä autoon asennettavasti gps-lähettimestä lopulta saadaan ja kuka sen maksaa? Tuskin mikään 10 euron purkki kuitenkaan...

Voisin kuitenkin kuvitella, että meidän taloudessa tämä toisi säästöä. Autokeräilyä tehokkaasti torpedoiva nykyinen vakuutusmaksukäytäntö saataisiin korjattua ja päästäisiin kohti tilannetta, jossa harrasteautoilun kulut saataisiin kohtuulliselle tasolle. Siis vakuutusmaksujen osuus "kiinteistä kuluista" kun on nykyisellään jopa 70 %. Edellisessä blogi-kirjoituksessani kritisoin museointia ja tämä uudistus pelastaisi meidät siltä ;-)


 

Uusimmat jutut


Jaa |